22 feb. 2008

Şcoală de ciobani la Făgăraş


Reprezentanţa din Făgăraş a Camerei de Comerţ şi Industrie (CCI) Braşov vrea să inaugureze, în oraş, prima şcoală de ciobani din ţară.

Directorul reprezentanţei, Gabriel Vâju, spune că absolvenţii acestei şcoli vor primi o diplomă de cioban recunoscută în Comunitatea Europeană şi vor avea toate cunoştinţele necesare pentru a desfăşura, la standarde europene, activitatea de baci. În România, meseria de cioban este atestată, există un standard pentru ea, dar nu există nicio şcoală de ciobani.

„Da’ femei pot să intre?“

Gabriel Vâju îşi aminteşte cum i-a venit ideea. „Sigur o să râdeţi, dar şi eu am fost uimit, iniţial, când am văzut o astfel de şcoală în Franţa, în Provence“, spune directorul reprezentanţei CCI. Era la o întâlnire, în Salon de Provence. La un moment dat, s-a ridicat un cetăţean, Pierre Marie, care s-a prezentat ca fiind un cioban categoria cinci stele. „Am crezut că nu ştiu franceză, dar omul mi-a explicat ce şi cum“, îşi aminteşte amuzat Gabriel Vâju.
Pierre Marie absolvise o Facultate de Agronomie, pe lângă cursul de cioban, aşa că oficialul român a devenit curios: „Am început şi eu cu întrebări deştepte: «Da’ femei pot să intre la şcoală? Bineînţeles. Şi ce face ciobăniţa când vine ursul? Care dintre urşi?», m-au întrebat. Că în Franţa sunt doar vreo doi urşi, unul la grădina zoologică şi unul la circ“. Dar nu asta e important, a spus Vâju, ci faptul că respectivul curs este unul foarte serios.
„Un capitol, de exemplu, era despre cum să-ţi dresezi câinele de stână astfel încât să adune oile în ţarc“, povesteşte directorul Vânju. Conform legii, un curs pe un an întreg trebuie să aibă 720 de ore, din care 240 de ore de teorie. Pe lângă chestiunile legate strict de activitatea de oierit, ciobanii mai trebuie să ştie şi noile reglementări europene referitoare la ambalarea şi comercializarea produselor. Vor primi şi o diplomă recunoscută internaţional, anunţă Gabriel Vânju. Pentru a pune la punct şcoala de ciobani, iniţiatorii vor să apeleze la fonduri europene. Ţintesc suma de 75.000 de euro, bani cu care să dezvolte programul, timp de un an.
„Am conceput un proiect pentru o astfel de şcoală ce ar putea primi finanţare. Asta pentru că dorim ca, cel puţin iniţial, să ţinem aceste cursuri gratuit“, explică iniţiatorul. În acest prim an ar urma să beneficieze de cursuri aproape 60 de ciobani din zonă. Proiectul va fi depus până pe 18 martie la sediul Agenţiei de Dezvoltare Regională 7 - Centrul de la Alba Iulia, făgărăşenii sperând să obţină fondurile prin vară. „În principiu, ne-am dori să-i atragem şi pe cei din zona Sibiului, pentru că acolo sunt mulţi ciobani. Oricum, în zona Făgăraşului, oieritul este o activitate importantă“.
Sursa: Evenimentul Zilei

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Scrie si tu ceva !